„Lubię Rosyjski" - III Krakowskie Warsztaty Metodyczne za nami
W trosce o podnoszenie jakości dydaktyki języka rosyjskiego w szkołach i integrację środowiska nauczycieli i wykładowców języka rosyjskiego, Zespół Wykładowców Języka Rosyjskiego w Instytucie Filologii Wschodniosłowiańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego zorganizował 25 kwietnia br. III Krakowskie Warsztaty Metodyczne „Lubię rosyjski !". Pomysłodawcą warsztatów metodycznych w naszym Instytucie jest mgr Dorota Duchnowska.
Warsztaty przeprowadziły: mgr Dorota Duchnowska, dr Gabriela Dudek-Waligóra, mgr Joanna Osipowa, mgr Karolina Gołąbek, mgr Elena Kurant. W tym roku uczestnicy warsztatów pracowali w ramach następujących sekcji tematycznych:
1. mgr Dorota Duchnowska
Moskwa - zajęcia realioznawcze
Autorka pokazała jak w sposób ciekawy wirtualnie zwiedzić miasto. Przybliżyć uczniom nie tylko monumentalne pomniki kultury ruskiej, rosyjskiej i radzieckiej, ale też mało znane fakty dotyczące miejsc i zabytków.
2. dr Gabriela Dudek-Waligóra
Gatunki tekstów politycznych w tłumaczeniu
Warsztaty były poświęcone tłumaczeniu terminów określających gatunki tekstów politycznych, np. przemówienie, orędzie, konferencja prasowa, oświadczenie. Zostały także przedstawione teksty polityczne, które w Rosji wygłasza tylko prezydent oraz gatunki charakterystyczne dla obecnych rosyjskich przywódców - W.W. Putina i D.A. Miedwiediewa. Zwrócono również uwagę na teksty należące zarówno do dyskursu politycznego, jak i prawnego, np. dekret, ustawa, rozporządzenie.
3. mgr Joanna Osipowa
Wykorzystanie baśni na lekcji języka rosyjskiego.
4. mgr Karolina Gołąbek
Reklama - dźwignią wiedzy o języku i kulturze.
Warsztaty były poświęcone wykorzystaniu reklamy jako nośnika wiedzy o języku i kulturze. Celem warsztatu było przedstawienie zestawu ćwiczeń rozwijających cztery podstawowe sprawności językowe niezbędne w uczeniu się języka obcego z wykorzystaniem materiałów poglądowych jak również rozwijanie ekspresji uczestników z wykorzystaniem dramy. Uczestnicy warsztatu zapoznali się z różnymi rodzajami reklam, redagowali teksty reklamowe, hasła reklamowe, analizowali wybrane reklamy pod względem merytorycznym i semantycznym.
5. mgr Elena Kurant
Tekst a dyskurs. Współczesny język rosyjski w nauczaniu
Warsztaty były poświęcone metodom wprowadzania dyskursu na zajęciach РКИ, tendencjom rozwoju współczesnego języka: leksyka, gramatyka, fonetyka. Poruszono również zagadnienie Intonacji jako wyrażenie językowego obrazu świata.
Osoba publikująca: Bartosz Gołąbek